Chip tuning & Car engineering

Wij bieden alle mogelijkheden het gebied van software matige aanpassingen voor uw auto. Optimalisatie in het motormanagement voor betere prestaties in combinatie met betere verbruikscijfers. Maar ook voor aanpassingen omtrent uw roetfilter of EGR systeem of als gewenst volledige uitschakeling van deze systemen. Vraag naar de mogelijkheden voor uw auto.

Wat is chiptuning?

Het motormanagement van de hedendaagse auto’s wordt d.m.v. software die in de ECU (Electronic Control Unit) is ingeleerd gestuurd. Bij Chiptuning ga je simpelweg de software in de ECU aanpassen. Kenvelden aanpassen en limiters verleggen, maar dit alles binnen de marges van de fabrikant. Het wordt ook wel optimaliseren genoemd. Chiptuning is al vele jaren de meest doeltreffende manier om het verbruik, vermogen en souplesse van uw auto te verbeteren. Door de software van het motormanagement te optimaliseren krijgt uw auto niet alleen meer vermogen, maar wordt deze tevens zuiniger. De laatste jaren zijn er meer en meer bedrijven actief geworden op de chiptuningsmarkt. Maar met grote verschillen in prijs en kwaliteit.

Hoe gaan wij te werk

Elke auto die bij ons naar binnen wordt gereden wordt specifiek aangepast, chiptuning op maat dus. De optimalisatie/chiptuning zal ongeveer ander half uur in beslag nemen, dit is afhankelijk om welk type auto het gaat. Wij gaan zelf van te voren altijd met de auto rijden om zelf de technische staat van de auto te testen, maar ook om een goed vergelijk te kunnen maken van voor en na de optimalisatie. De auto moet namelijk met een bepaalde souplesse blijven rijden. Ook hebben wij een mogelijkheid om u daadwerkelijk te kunnen laten zien welke winst er behaald is, dit doen wij door een speciaal ontwikkeld GPS systeem.

Kort om kom langs en ervaar onze optimalisatie

Wat doet/is EGR?

Het EGR (Exhaust Gas Recirculation) systeem houdt in dat de uitlaatgassen opnieuw de verbrandingskamer is gaan. Door de extra opwarming wordt de NOx ( stikstofoxide ) uitstoot verminderd. Dit lijkt in eerste instantie een goede oplossing, maar het EGR systeem brengt vaak veel problemen met zich mee.

De grootste problemen ontstaan vaak door vervuiling, het uitlaatroet laat de EGR ‘dichtslibben’. Een optie is reinigen of vervangen maar daar staan vaak kosten van tegen over van zo rond de 5-600 euro. En het probleem komt weer terug.

Wij hebben daarom de oplossing voor u. Wij passen de het motormanagement softwarematig aan. Het kenveld van de EGR gaan wij herschrijven.

Let op alleen de EGR fysiek verwijderen is niet genoeg, software aanpassing is nodig!

Waar aan kunt u EGR problemen herkennen?

Hierbij geven wij een opsomming welke problemen u kunt ervaren:

Stotteren/inhouden van de motor
Vermogensverlies
Hoger verbruik
Storingslampje motormanagement

Te lang doorrijden met een vervuilde EGR kan vervuiling andere motorcomponenten tot gevolg hebben. Rij dus niet te lang door met uw EGR probleem en bel ons voor de mogelijkheden voor uw auto!

Waarom een roetfilter?

Nagenoeg alle turbo diesel auto’s zijn tegenwoordig uitgerust met een DPF. Ook wel Diesel Particulate Filter genaamd. Wat het filter doet is het uitfilteren van de roetdeeltjes, deze komen dat niet in het milieu terecht. De filter werkt als volgt, de roetdeeltjes worden opgevangen in het filter gedeelte. Na verloop van tijd zal het filter verzadigd raken of te wel vol. Door de aangebrachte druksensoren in het uitlaattraject weet het motormanagement wanneer de auto het filter moet gaan legen. Het regeneratieproces wordt in gang gezet. Het regeneratieproces houdt in dat de temperaturen hoger op moeten gaan lopen in de DPF in zo de fijnstof te gaan verbranden. Dit wordt gerealiseerd door in een bepaalde periode extra brandstof in te spuiten in de uitlaatslag. Vervolgens is de DPF weer leeg en kan het proces weer opnieuw beginnen. Qua milieu doeleinde een goede aanpassing aan het uitlaatsysteem van de auto, maar ook het DPF brengt na verloop van tijd problemen met zich mee. Wanneer dus ook de auto zelf zn DPF niet meer kan reinigen

Wat te doen bij een verstopte roetfilter?

In ieder geval niet te lang doorrijden, dit kan ernstige schade veroorzaken.

Er zijn meerdere opties tot het herstellen van het probleem, makkelijkste optie is het monteren van een nieuwe DPF. Maar dit is ook meteen tevens de duurste reparatie. Een nieuwe DPF kost gemiddeld al snel rond de 1600 euro.

Wat wij kunnen bieden is een DPF uitschakeling, wij programmeren de DPF weg uit het motormanagement. Hierdoor worden ook de sensoren op non actief gezet en kan in principe de DPF worden leeggehaald.

Dit scheelt aanzienlijk in de kosten, neem contact met ons op om te kijken wat de mogelijkheden zijn voor uw auto!

Bel me terug